Den efterlängtade Förlossningsberättelsen

Ja här kommer den. Något luddig kanske.

Nu i efterhand så var det något specielltt den helgen jag var på väldigt bra humör Jocke kom hem fredag kväll 18 sept från Forsmark han jobbade då borta 6dar i veckan och hemma 1dag. Han kom hem fredag kväll och åkte söndag morgon. Men jag var jätte glad att han äntligen kom hem!!! Senare på kvällen pratade han i telefon med någon och sa att han skulle åka igen på söndag morgon, de brast för mig han fick inte åka, men vi väntade med att bestämma de till på lördag kväll. Allt var mysigt vi var till min mor o far på kvällen en sväng och träffade även Fredrik och Tessa där, Fick även veta att dom skulle ha barn.( hade anat de innan)
Sen åkte vi in till stan hälsade på Jockes kompisa Danne och hans tjej Amanda som höll på renovera i lägenheten. Och han bor typ högst upp i ett höghus på 5-6 våningen UTAN hiss. Tänkte inte gå upp med Jocke lovade att gå bakom om mig och vi kunde stanna och vila. Väl uppe så var jag ju skapligt andfådd med min mage som ändå vägde 20 kg extra nästan, sedan åkte vi på Amandas och käkade pizza och för första gången på väldigt länge orkade jag heltplötsligt äta upp pizzan och inte lämna halva pizzan. Jocke ringde sin chef och sa att jag vela att han skulle stanna hemma denna vecka, och tur var väl de.
Söndag morgon vaknade jag runt 06:30 hade slemproppen gått och jag blödde lite och rätt var de var hade jag visst värkar. Jag gick och duschade vet inte hur länge jag duschade men de fanns då inge mer varmvatten kvar när jag klev ur duschen annars hade jag stannat där ännu längre. Värkarna tog i mer och mer och de var ca 7 min mellan dom ett tag. Vågade inte ringa mamma för hon hade jobbat natt och gått och lagt sig trodde jag. (hade hon itne gjort hon väntade att jag skulle ringa och säga att vi var på väg in) MEn vi ringde Jockes mamma och hörde oss för lite och hon sa RING förlossningen på en gång ni måste ju åka in.
Sagt och gjort vid 8.30 ungefär ringde jag förlossningen och hörde. Pratade om värkarna och när vi hade tid. VI var välkommna in för CTG men vi behövde inte stressa vi skulle äta frukost i lugn och ro, vilket var lite knepigt eftersom vissa värkar var lite värre än andra så undetiden jag drack min oboy och åt macka så packade Jocke väskan och grejjade. Sen måsta jag ju packa bebisväskan också ifall vi skulle bli kvar.
När kl vart 09:50 åkte vi in till förlossningen och under tiden tid (15 min) så hade jag 4 värkar och DOM kändes väldigt vääl och vi kom in dit vid 10:10 träffade en barnmorska som kände lite på magen och kollade hur mycket öppen jag var och å var de 2 cm hon var med oss en stund och sen gick hon för att hämta CTGapparaten, men det fanns ingen ledig så fick vänta en stund på den. Dom tog min binda för att se ifall mitt vatten hade gått något genom något test. MEn de hade de inte gjort. Vi låg på rummet till 11:30 sedan gick vi en sväng till BB-avdelningen och fika och kika TV men värkarna började ta i så mycket så vi gick tillbaka och tog ny CTG och nu hade de börjat hända något. Fick byta rum till de med badkar och tog mig ett bad vilket var väääldigt skönt!! Kände inte av värkarna alls lika mycket men när kl började närma sig 14:00 så fick jag nog kunde inte bada längre så fick testa TENS (små plattor man sätter i svanken som vibbrerar)  men de var absolut ingenting för mig var bara obehagligt och jag vela helst slita av den och kasta iväg den. Fick flytta in till ett förlossningsrum och testa syrgasen men den kunde jag inte alls med utan jag spydde och fick paniik av att ha hela den där masken. Min barnmorska beslutade att kalla in narkosläkarn och ge mig EDA/ryggbedövning pratade om att jag egentligen inte vela ta den men de var de bästa jag gjorde på helaförlossningen. Sen jag fått den kunde jag äntligen slappna av de enda som kändes var ett tryck ner mot rumpan när jag hade värkar. Lyckades somna och sov i 1½ timme ungefär. Hade inte öppnat mig till 4 cm när dom satte EDAn.
När kl var 17:00 var de dagsför middag var nån fisk och potatist men jag var inte så sugen så Jocke fick min mat, var efterätt också Chokladpudding men jag fick inte i mig mer än en sked ungefär. Kollade även om jag öppnat mig något och nu börja de hända något verkligen 6 cm öppen och barnmorskan lovade att vi snart  skulle ha en liten bebis hos oss vid 22.00 kanske sa hon. Klockan gick och jag kände av mer och mer tryck ner mot rumpan när kl var 18:00 hade jag öppnat mig till 8 cm och kände verkligen av tryckte började liksom kännas som att jag var tvungen att gå på toa och göra nr 2 snart provaade att kissa men kom inget. Sedan gick de fort 18:30 var jag helt öppen och värkar kom mer och mer  hade ju även en fylld urinblåsa så var tvungen att tappa ur lite och de var INTE skönt gjorde ont och sved eller vet inte riktigt hur de kändes. Barnmorskan började plocka fram grejer och Jocke vart nervös han sprang mellan mig och fönstret han måsta ju vara med mig när jag hade värkar men han måsta ha luft för att inte tuppa av. Han vart Vääldigt nervöös ett tag !! 19:15 kom kryst värkarna igång de kändes ännu mer än vad de andra värkarna gjorde. Men tur att jag hade EDAn tack vare den kände jag inte de riktiga topparna utan bara de där trycket. När krystvärkarna kom kändes de verkligen som man höll på bajsa på sig, man funderade om den verkligen kom ut rumpan!! Jag krystade för fulla muggar utan att skrika så mycket TROR jag, nej men Jocke tyckte inte jag skrek så mycket, men det var svårt att hålla tyst när man skulle få ut en stor flicka på 4050gram och 51 cm 19:33  || Klara Anna Linnea || 090920 ||


Väl ute så var de ju sedan moderkakan och allt som skulle ut vela inte släppa på engång utan släppte 19:55 tack och lov behövde jag ej ta i mycket för att den skulle komma.
Totalt blödde jag 350 ml och födde i gyn med framstupa hjässbjudning.

Säger bara att jag föder hellre barn än är med barn!! Att föda barn är som en dans på rosor i jämförelse med att vara med barn!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0